1 år sedan
tis feb. 14 2023, 02:28EMKnez
Klurar lite på hur jag ska göra på jobbet. Det kommuniceras data från produktion upp till MES på en massa olika sätt. Allt från filer som flyttas via CIFS-shares till hårdwirade I/O. Jag skulle vilja köra OPC uteslutande och då helst OPC UA istället för att ha en massa olika "avarter". Det skulle ju hjälpa att strömlinjeforma integrationen mot MES och lägga den bördan längre ner i kommunikationskedjan.
Funderar alltså på PLC --> Centraliserad OPC-server --> MES
Vad är fördelarna och nackdelarna med detta jämfört med att köra PLC som en OPC-server direkt mot MES?
Hej
Intressant fråga, har inget självklart svar att ge på din fundering då det "beror" på så mycket olika saker. Försöker utveckla frågeställningen nedan
Förväntningar och önskemål(och krav) kommer ju nu allt oftare på att information om processen ska kunna ses och följas, helst i realtid, från överordnade system, exempelvis MES eller erp-system. Rent tekniskt finns ju möjligheterna att ”koppla” upp OT saker mot de överliggande systemen, exempelvis via OPC-UA som med sitt plattformsoberoende kan köras på OT saker, exempelvis på en plc eller HMI panel.
Om man ska låta de överordnade systemen ha ”direktkontakt” med OT sakerna kommer att vara en säkerhetsfråga anser jag, förutsatt att de överordnade systemen kan prata rätt dialekt med OT sakerna vill säga.
Kan OT inte prata OPC-UA direkt så blir du tvungen att ha någon form av mellanburk som sköter kommunikationen ”routar” data mellan de olika systemen. Som vanligt kommer du att behöva en som pratar mot s7 mot Siemens och en annan som pratar mot Mitsubishi och en för det tredje systemet. Alternativt tar fram en egen variant(open62541) och implementerar berörda protokoll och mot underliggande system. (har för övrigt påbörjat ett projekt i en annan tråd här på forumet gällande open62541)
Tänker att jag listar upp några funderingar att svara på innan man väljer kommunikation.
Vilken tillgänglighet på kommunikationen krävs?
Typ av kommunikation, vad ska skickas/tas emot mellan system
Säkerhet, vem har rätt att göra vad, krav på autensiering
Informationssäkerhet, krav kryptering av informationen
Krav på uppdateringshastigheter av data
Hur underhåller vi kommunikationen
Vem underhåller kommunikationen
.....
Vad mer ska in på listan?
Lite sen på bollen, har du hunnit kommit längre i denna fundering?
En databas på OT sidan är kanske ett bra alternativ för att få spårbarhet?
Kan tänka mig att spårbarheten i OPC UA kan vara lite "stökig" samt att det kommer krävas en opc ua server/client på andra sidan som måste hantera datan och sedan spara undan.
Tjena
Ja, någon form av mellansteg mellan ex. ett erp system eller mes kan nog vara att föredra. Rent säkerhetsmässigt kan det vara bra att segmentera upp det i några steg, med någon form av brandvägg mellan. Sedan kan det nog vara så att MES eller ERP system sällan (kanske in the future) har exempelvis en MQTT broker rullande. Har sett at det börjar att komma en del produkter som säger sig agera IOT plattform, mestadels i molnet, ex Azure eller AWS. Osäker på vad det finns för att köra on premises om molnet känns för läskigt. Ofast, eller hitintills har ju alla OT saker haft en tydligt koppling till en plc eller dcs utrustning, sedan brukar ju kopplingen uppåt gå från plc eller dcs, inte direkt från givaren. Spårbarheten på OT sidan kommer ju att då finnas i ot systemen, om dock något begränsad.
Personligen är jag lite emot egenutvecklade applikationer som över tid måste underhållas och driftas. Alternativet kan ju vara någon IOT plattform, open source eller proprietär, som samlar data och agerar interface mot det överodnade. Exempelvis Node red och med en Influxdb-databas och Grafana för visualisering. Open source rakt igenom där, gratis e gott de.
//Staffan