Dags för 800xA sidan
I #1 skapade vi ett enkelt funktionsblock i S7 1500 för en motor samt gjorde en OPC UA modellering i SIOME.
Modellen som vi skapade i S71500 kan vi nu ladda upp till 800xA för att där skapa en objekttyp utifrån modellen.
Systemet jag kör med är ett 800xA system version 6.1-1 med OPC UA Connect installerat
Börjar med att lägga upp en OPC UA Server Node i node structuren.
Kan vara lite trassligt att få till det med certifikaten och autentisering mellan systemen. I det här fallet har jag gjort den lite enklare för mig själv och inte konfigurerat någon autentisering och kryptering. Siemenssystemet är också konfat att acceptera en låg nivå på säkerheten
Laddar upp en nodesetfil från s7 1500 till 900xA
Vi kan kolla på vår uppladdade model i Object Type structuren
Dags att skapa ett objekt för vår motor som vi sen kan skapa instanser av.
Börjar med att skapa ett bibliotek och ett extensionlib med en insertion point i Objekt Type structure.
Drag and drop av vår uppladdade modell på extension lib
Dags att lägga till en Faceplate med lite enkel funktionalitet. Funktioner och indikeringar i faceplaten är kopplade mot variablerna/properties i vår modell modell.
Vår enkla modell för motorn är klar, dags att skapa instanser av objekttypen motorType för de tre motorerna som vi skapade i S7 1500.
Placering av objekten blir i Control structuren
Tre objekt av typen ”motorType” finns nu i Control structuren.
Objekten är nu klara att användas färdigkopplade mot M1, M2 och M3 i s7-1500
Testing
Kvar att testa är att köra med OPc UA Methods för att exempelvis starta och stoppa motorn. Larm och händelsehantering är också kvar att testa
Kommentera om det finns intresse av att fortsätta med det
//Staffan
//Staffan